Forny dit læringsmiljø

The best way to predict your futureJeg er overbevist om, at vi som undervisere kan nyskabe vore læringsmiljøer. At vi kan skabe bedre læringsmiljøer – i en tilstand af mindre arbejdspres, vel at mærke.

Tror du det er muligt?
Hvad enten du tror det eller ej, så får du ret.

Hvis du tror, det kan lade sig gøre, men ikke ved hvordan, finde inspiration i at afdække din egen motivation for selve undervisningen (dvs samspillet med dine elever) og for dine fag. For det er din indre motivation, der er hele drivkraften

Læs mere

Observer dig selv i dit klasserum

Kropssprog - selvledelseRelationel klasserumsledelse kræver selvledelse
I denne tid med øget arbejdspres og diversitet i klasserummet, kan det være lidt af en kamel at sluge, at det er dig, der er ansvarlig for læringsmiljøet. Du kan ikke skyde det over på elevårgangene eller arbejdspresset. Det kan ikke være anderledes, end at ansvaret er dit. Det er jo dig, der har uddannelsen og dig, der som udgangspunkt har førertrøjen på. Også selv om vi er mange, der kan være enige i, at de eksisterende vilkår ikke ligefrem fremmer overskuddet.

Heldigvis er der mangeartede facetter, der kan hjælpe din klasserumsledelse på vej. For eksempel er dit kropssprog en særdeles væsentlig faktor for den respekt, du opnår hos eleverne. Og væsentlig for den motivation, du vækker hos dem. Og dermed væsentlig for læringsmiljøet.

Læs mere

Første lektion er den vigtigste

naar foerst boern laerer

Velkommen tilbage til en ny start på skoleåret.
Går du og drømmer om ‘bedre’ elever med øget motivation og større grad af opmærksomhed på faglig læring? Gør drømmen til virkelighed! Bliv den underviser, du gerne vil være – og den underviser, eleverne motiveres af.

Motivation og opmærksomhed går hånd i hånd.
Forsker i hjerne og læring, Ole Lauridsen, fortæller, at læring er en drift. Noget, elever ikke kan afholde sig fra. At vække motivation og opmærksomhed er hjernefysiologisk set det mest fundamentale for læring. Vi oplever dog motivationen for elevers læringsdrift skifte fra opmærksomhed på den faglige læring til pc’ens mulighed for social relationsskabende interaktion.

Undersøgelser viser, at elevernes største ydre motivationsfaktor er…. DIG! DIN motivation og DIT nærvær. Din motivation og dit nærvær er dermed den relationskabende faktor, du med fordel kan fokusere på at udstråle for at fange elevernes opmærksomhed og vække deres motivation.

Læs mere


Skriv til Ulla

eller ring på telefon 2225 5551

Navn:
E-mail:
Vedrørende:
Meddelelse:

MINDOPENER
+45 2225 5551 ULLA@MINDOPENER.DK
CVR NR.: 19747190 KONTONR.: 7170 2299299

Tilmedling nyhedsbrev

- som tak giver vi dig adgang til mini work-book med tips til undervisningen.